Anchor text w SEO – czym jest tekst kotwicy i dlaczego jest ważny?

blog-banner-bee

Anchor text to niepozorny, lecz niezwykle ważny element optymalizacyjny na stronach internetowych. Jego nieprawidłowe stosowanie może spowodować poważne konsekwencje dla Twojej witryny. Jakie? I na co zwrócić uwagę, aby tego uniknąć? Tego dowiesz się z artykułu.

Kotwica linku anchor text

Co to jest anchor text?

Anchor text, nazywany również tekstem kotwicy lub tekstem linku, to podlinkowane w tekście słowa będące hiperłączem. Są one najczęściej wyróżnione podkreśleniem i kolorem. Po kliknięciu anchor textu użytkownik zostaje skierowany na inną podstronę. Bardzo często tekstem kotwicy są słowa kluczowe powiązane z działalnością danej firmy.

Anchor teksty są też ułatwieniem dla użytkowników, aby mogli odnaleźć klikalne frazy w tekście. Odgrywają one również istotną rolę w linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym oraz całej strategii link buildingu. Według specjalistów zalecana długość anchor textów to maksymalnie 60 znaków. Jednak to właśnie krótsze teksty zakotwiczenia są bardziej skuteczne i zyskują lepsze rezultaty – gdy przekraczają zalecaną długość, użyte słowa tracą na wartości.

Jak wygląda anchor text w kodzie html?

Anchor text w kodzie html znajduje się pomiędzy znacznikami <a> oraz </a>, np.

<a href="https://www.w3.org/MarkUp/html-spec/html-spec_5.html/”>zaznacza</a>

W poniższym przykładzie tekstem zakotwiczenia jest słowo „zaznacza”, które w widoku strony jest odpowiednio wyróżnione. W lewym dolnym rogu możesz natomiast zobaczyć, gdzie link kieruje.

Przykładowy anchor text

Dlaczego anchor text jest tak ważny w SEO?

Anchor texty są ważne w SEO, ponieważ wskazują robotom Google’a, czego dotyczy strona internetowa. Podczas oceny jakości linków anchory są jednym z głównych wskaźników uwzględnianych przez algorytm wyszukiwarek.

Czym jest anchor text w praktyce? Jeżeli w tym artykule podlinkowałbyś frazę „słowa kluczowe”, to byłaby to informacja dla robotów, że linkowana strona powiązana jest tematycznie z SEO. Warto również zwrócić uwagę na ilość i jakość linków wychodzących z danej podstrony. Lepiej sprawdzi się jeden link dobrej jakości niż kilka przypadkowych.

Tymczasem przed aktualizacją algorytmu Pingwin w 2012 roku częstą praktyką było nasycanie anchor tekstami słowami kluczowymi. Wówczas im większa była ilość stron linkujących do danej witryny poprzez konkretny tekst zakotwiczenia (np. sukienki wieczorowe), tym było większe prawdopodobieństwo, że będzie ona rankować na takie zapytanie w Google’u. W ten sposób dochodziło do licznych manipulacji, a link building na wielu stronach był słabej jakości. W efekcie aktualizacja algorytmu Pingwin sprawiła, że wiele stron straciło dotychczasowe wysokie pozycje w rankingu SERP.

Obecnie należy stawiać na maksymalną dywersyfikację profilu linków, co w praktyce oznacza m.in. stosowanie naturalnie wyglądających anchor tekstów, a nie tylko takich, które są exact matchami, czyli ścisłymi frazami kluczowymi. Jeżeli takie teksty zakotwiczenia będą przeważać, istnieje ryzyko, że Google nałoży na Twoją stronę internetową filtr ręczny lub algorytmiczny.

Tak mówi o anchorach John Mueller:

"Jeśli chodzi o linki wewnętrzne, to dajesz nam sygnał o kontekście. Więc zasadniczo mówisz: w tej części mojej strony znajdziesz informacje na dany temat.

I to jest to, czego użyłbyś jako anchor text dla wewnętrznego linku.

Rodzaj linków wewnętrznych, zazwyczaj odpowiada temu, czego używałbyś również do optymalizacji SEO".

7 rodzajów anchor textu z przykładami

Jak już wspomniano, dobór odpowiedniego anchor textu ma duże znaczenie dla pozycjonowania, ale też i samego użytkownika, aby wiedział, czego się spodziewać po kliknięciu linku. Oto najpopularniejsze rodzaje anchorów.

Generyczny anchor text

Generyczny tekst zakotwiczenia nie zawiera żadnych powiązań z frazami kluczowymi. Stanowi zwykle wezwanie do działania lub bezpośrednie nawiązanie do linku. To, co użytkownik znajdzie pod danym hiperłączem, wynika z kontekstu, np. wcześniejszego zdania. Na przykład:

  • Czytaj więcej
  • Pobierz
  • Tutaj
  • Ten artykuł
  • Ta strona internetowa
  • O firmie

Brandowy anchor text

Na brandowy tekst kotwicy składa się nazwa firmy, co sprzyja dodatkowo budowaniu świadomości marki w Internecie. Wpływa to pozytywnie na całe pozycjonowanie witryny, czego dowodem jest coraz lepsza wartość Domain Authority. Brandowe teksty zakotwiczenia nie niosą też tak dużego ryzyka nałożenia na domenę filtru. Należy jednak uważać, bo jeżeli w firmie znajdują się wpływowe osoby, takie jak dziennikarz czy dyrektor generalny, linki powiązane z nimi mogą być również traktowane jako zakotwiczenie. Przykładowe brandowe anchor texty to:

  • Matt Cutts z Google’a
  • Smartbuzz
  • Jak donosi Polska Agencja Prasowa
  • Grzegorz Schetyna udzielił wywiadu Rzeczpospolitej

Exact Match Anchor

Exact match to anchor text zawierający frazę kluczową, na którą rankuje linkowana strona, np. jeśli umieścisz link do naszego artykułu na swoim blogu i opatrzysz go anchorem „teksty zakotwiczenia”, to uzyskasz exact match ściśle powiązany ze słowem kluczowym, na który chcemy rankować w niniejszym wpisie. Dopasowany do wyrażenia anchor text powinien być jednak używany z umiarem, ponieważ w przeciwnym razie Google zinterpretuje to jako nienaturalne działanie i może nałożyć na Twoją witrynę karę.

Przykłady kotwic w ścisłym dopasowaniu to:

  • sukienki wieczorowe
  • optymalizacja nagłówków na stronie internetowej
  • tani hotel
  • używane samochody warszawa

Należy jednak zwrócić uwagę, że podlinkowanie w przez anchory exact match musi kierować na podstrony powiązane z tymi frazami. Najlepiej też, aby każdy tekst zakotwiczenia miał przypisaną do siebie podstronę. W ten sposób stworzysz jednolity schemat linkowania wewnętrznego i zewnętrznego.

Częściowo dopasowany anchor tekst

Tego rodzaju anchor teksty są połączeniem słów kluczowych oraz innych fraz generycznych, na przykład:

  • …w kategorii laptopy do gier
  • Kup sukienkę wieczorową
  • Przydatne narzędzia webdevelopera

URL – anchor tekst

Tekst zakotwiczenia może być „nagi”, to znaczy wklejony bezpośrednio jako klikalny adres URL. Mimo że takie anchory nie prezentują się zbyt atrakcyjnie na stronie, to są lubiane przez Google’a, ponieważ wskazują, że strona nie ma intencji spamerskich. Takim anchor tekstem będzie na przykład:

https://smartbuzz.pl/blog/naglowki-h1-h2-i-h3-dla-seo-poprawna-optymalizacja/
www.coca-cola.pl/
https://www.decathlon.pl/p/rower-miejski-elektryczny-elops-900-e-niska-rama/_/R-p-100398?mc=8605297&c=Niebieski

Atrybut ALT jako tekst linku

W przypadku grafik tekst zakotwiczenia stanowi atrybut ALT odczytywany przez Google’a jako kotwica obrazu, dlatego tak ważne jest uzupełnianie tego elementu. Tego typu zakotwiczenie wzbogaca naturalny profil linków. Przykładowe anchor teksty dla obrazów to:

  • robot sprzątający do domu
  • akcesoria plażowe Forever Sun
  • poradnik na temat strategii content marketingowej Smartbuzz

Anchor teksty z długim ogonem

Teksty kotwicy z długim ogonem przypominają te częściowe, ale zawierają więcej słów, dzięki czemu pozwalają na uwzględnienie frazy kluczowej wraz z pokrewnymi, opisowymi, ogólnymi lub markowymi keywordami. Mogą stanowić podtytuł lub nagłówek linku. Sięganie po takie rozwiązanie może okazać się pomocne dla całego procesu linkowania.

Oto przykłady tekstów kotwic long tail:

  • Dowiedz się więcej na temat semantycznych słów kluczowych na blogu Smartbuzz
  • Czym są nienaturalne linki przychodzące?
  • Chcesz wygrać luksusowy samochód?

Jak już wspomniano wcześniej, używanie wyłącznie tekstów zakotwiczenia w ścisłym dopasowaniu jest praktyką, której nie powinno się w SEO stosować. W związku z tym należy dołożyć wszelkich starań, by profil linków był jak najbardziej zdywersyfikowany i wyglądał naturalnie. Nic dziwnego, że regularnie pojawiają się kolejne aktualizacje algorytmu, które mają zapobiec nieuczciwym praktykom pozycjonerów. I tak aktualizacja BERT położyła nacisk na naturalny język oraz kontekst, w jakim występuje dane sformułowanie. Użytkownik, który czyta treści online, nie patrzy wyłącznie na tekst zakotwiczenia, ale również otaczające zdania, zanim nabierze pewności, że link jest warty kliknięcia. Należy przyjąć, że podobnie działają Googleboty.

Wybierając teksty zakotwiczenia, warto wykorzystywać różne techniki. Procentowy rozkład poszczególnych rodzajów anchorów powinien w przybliżeniu wyglądać następująco:

  • 30-40% – brandowe kotwice,
  • 30-40% – częściowe anchor teksty,
  • 20-40% – pozostałe anchory.

Choć warto podkreślić, że to tylko szacunkowe wartości. Najlepiej stale monitorować profil linków, a także obserwować działania konkurencji, aby dowiedzieć się, jak u nich wyglądają anchory przychodzące i wychodzące. Do tego celu przydatne okaże się narzędzie do badania profilu linków, np. ahrefs.com lub majestic.com. Na ich bazie może udać się jeszcze lepiej zoptymalizować linkowanie.

SEO Anchor Text – podsumowanie

Teksty zakotwiczenia odgrywają istotną rolę w link buildingu i mają wpływ na SEO. Musisz je jednak stosować z głową – linkuj do wartościowych podstron i staraj się, by anchor texty były jak najbardziej zróżnicowane. Wówczas unikniesz niemiłej niespodzianki od Google’a w postaci filtru lub kary.

Udostępnij artykuł:
Potrzebujesz pomocy w optymalizacji anchor textów?
Zgłoś się do nas
Oceń artykuł:
4.6
Ocena: 4.7 Liczba głosów: 34